• txt...
  • txt...
  • txt...
  • txt...
  • txt...
  • txt...
  • txt...
  • txt...

środa, 12 kwietnia 2023

Święto Rękawki na kopcu Krakusa



Jak co roku, we wtorek po Wielkanocy również i w tym na wzgórzu Lasoty pod kopcem Krakusa odbyła się tradycyjna Rękawka. Hasłem tegorocznej imprezy było „Przybycie Słowian do kraju nad Wisłą”. Rękawka to dawna nazwa  kopca Kraka dziś zaś odnosi się do obchodów słowiańskiego święta zmarłych, podczas których święcono pokarmy chleb, jabłka i jaja, palono oczyszczające ognie i sadzono święte gaje ku czci dusz przodków. Pogański zwyczaj z czasem przekształcił się w tradycję zrzucania pożywienia że stoków Kopca dla miejscowej biedoty, co można było również zaobserwować na tegorocznej, podczas prezentacji drużyn na szczycie kopca. To co było zrzucane trafiało tym razem nie do biedoty a do najmłodszych którzy z radością zbierali smakołyki.








Tegoroczna edycja obfitowała w liczne wydarzenia, tłumy ludzi były podobne jak w poprzednich przed pandemicznych latach, ja z kolei miałem okazję i myślę że ją w miarę wykorzystałem aby choć przez kilka chwil oderwać się od rzeczywistości i wtopić się w tłum który z ciekawością przyglądał się wojownikom, strojom, stoiskom, koczowiskom, poczułem smak ognia, dymu, smażonych dawnych potraw, smak pajdy chleba ze smalcem jak również od czasu do czasu coś starałem się złapać w kadr aby za jakiś czas móc z przyjemnością przypomnieć sobie te wiosenne piękne chwile. 













Trochę brakło mi czasu na wielkie wojownicze starcie czyli bitwę jak ją zapowiadano - pojedynek wojów, nowo przybyłych Wiślan z wojownikami broniącymi swego terytorium. Taką bitwę jednak miałem już okazję oglądać nie raz w poprzednich latach, no a w końcu chyba nic straconego bo kolejna Rękawka już za rok na którą już teraz rezerwuje sobie poświąteczny czas... :)



dla zainteresowanych więcej na:



Kraków - Kopiec Krakusa, 11.04.2023

7 komentarzy:

  1. Es bueno seguir conservando las tradiciones. Conservar las tradiciones es bueno. Gran el reportaje de fotos
    Buen jueves.
    Un abrazo.

    OdpowiedzUsuń
  2. A great event. The outfits are amazing. Greetings.

    OdpowiedzUsuń
  3. Fantastyczna impreza, w ogóle się nie dziwię, że przyciągnęła tłumy. Przeszłość jest fascynująca, zwłaszcza kiedy można wkroczyć na chwilę w inny świat i w tak odmienną od naszej rzeczywistość. Najbardziej mnie chyba zachwycają dzieci, które już od małego mają taką fajną pasję i swój wolny czas spędzają w taki ciekawy sposób. Wspaniałe zdjęcia zrobiłeś, może mógłbyś zostać nadwornym fotografem? :).
    Serdeczności. Mam nadzieję, że Twoja wiosna sprzyja cieszeniu się nią w odpowiedni sposób.

    OdpowiedzUsuń
  4. Great! So many people never forget their origin and tradition.

    OdpowiedzUsuń
  5. Wspaniała jest Twoja relacja z bardzo kolorowej, wesołej i ciekawej imprezy, która przybrała formę odpustu z różnymi straganami. Nie jestem zaskoczona, że krakowskie święto Rękawki ściąga jak co roku tłumy krakowian i nie tylko. Doskonale pamiętam niezapomniane podróże do przeszłości w Twoich postach z poprzednich lat.
    Serdecznie Cię pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Isn't it great to see everyone there once again after near absence of the past few years.
    Everyone looks to be having fun and it's good to see the tradition going on as it once did though a little different.
    Beautiful captures too.

    OdpowiedzUsuń
  7. This is a great event - a tradition, Bogusław.
    Lots of people, everyone has a smile on their face and even the little ones are enjoying it.
    Very nice photos.
    Greetings.

    OdpowiedzUsuń